Liszt Ferenc művei
Liszt művei
ZONGORAMŰVEK
I. Etűdök
Transzcendens etűdök (1851)
12 darabból álló ciklus, címekkel ellátva (irodalmi vonatkozásúak). Általában hangulatot jelölnek és nem konkrét programot.
No. 4. Mazeppa – d-moll
V. Hugo: Keleti énekek c. gyűjteményében megjelent Mazeppa c. költeménye, melyben mottóul Byron szavait idézi: „párbeszéd a lángészről”. Ivan Sztyepanovics Mazépa 1644-1709-ig élt ukrán nemesember volt. Voltaire találta ki a róla szóló legendát, amely Byron és Hugo költészetében élt tovább: Csábításért a megcsalt férj ruhátlanul lóra kötöztette arccal az állat farának fordítva – amelyet megkorbácsoltatott, kővel megdobáltatott, s a szegény pára árkon-bokron át a kimerültségig hurcolta Mazepát, akire szolgái siralmas állapotban találtak rá.
Ezt a témát szimfonikus költeményben is feldolgozta.
Paganini – etűdök (1851)
6 etűd.
1831. március 9-én lépett fel először Párizsban Niccoló Paganini (1782 Genova – 1840 Nizza). Az olasz művész Genovában tanult hegedülni. 1793-ban lépett fel először nyilvánosan. 1805-10 Napóleon egyik testvérének szólóhegedűse és karmestere volt Luccában. Ezután haláláig kötött állás nélkül élt. Bejárta egész Európát. Gégesorvadásban halt meg. Sok varázsfogása a hegedűn, mellyel kortársait ámulatba ejtette, azzal magyarázható, hogy hegedűjének húrjait bizonyos célokra áthangolta.
Liszt 1832-ben hallotta először Párizsban, ezután kezdte átírni a műveit.
A hajmeresztő nehézségű darabokat saját képességeire szabta – egyedül ő volt képes megszólaltatni őket. Később Weimarban egyszerűsítette őket. A darabok Paganini néhány caprice-ának és más hegedűművének az átiratai. (Caprice vagy capriccio: szeszély, bakugrás, laza szerkezetű, vagy kötetlen formájú hangszeres darab.)
No. 3. gisz-moll La campanella
Harangcsilingelést utánzó darab. Hatalmas ugrások, repetált hangok, oktávmenetek jellemzik. Ezeket a bravúros hangrepetíciókat csak az új Erard-féle zongorákon lehetett megvalósítani. Paganini: h-moll hegedűversenyének témáira épül.
No. 6. a-moll etűd
11 variáció Paganini 24. Caprice-ának témájára. Ezt Liszten kívül Brahms, Rachmanyinov és Lutoslavski is feldolgozta.
II. Egyéb zongoraművek, kötetek
Années de pélerinage - Zarándokévek
3 részből – évből áll. Megtalálható Vándorévek fordítással is, de ez helytelen. Csak Goethe: Wilhelm Meister vándorévei c. könyv miatt fordították így. Lisztet azonban nem Goethe műve, hanem Byron: Childe Harold’s Pilgrimage (C.H. zarándokútja) ihlette.
I. Premiére année; Suisse (Első év; Svájc)
Amikor Liszt Marie d’Agoult grófnéval az 1830-as évek közepén Svájcban élt, társaságával George Sand írónővel, annak gyerekeivel és más barátaikkal vidám kirándulásokat tettek az országban. Ezeket az alkalmakat fogalmazta meg zenében.
1. Tell Vilmos kápolnája
2. A wallenstadti tónál
3. Pastorale
4. A forrás partján
5. Vihar
6. Obermann völgye
7. Ecloga
8. Honvágy
9. A genfi harangok
Kompozíciós munka: 1-4, 6 és 8-9: átdolgozásai az Egy utazó naplójának 1848-54-ig
7.: 1836
5.: 1855
No. 6. Obermann völgye
Senancour levél-regénye az Oberman inspirálta. A darab elé idézetet tett a műből: „Mit akarok? Mi vagyok?” A romantikus életszemlélet, a mélységes meghasonlottság, a magány és a fájdalom zenei megjelenítése.
No. 9. A genfi harangok
Alcíme: Nocturne.
Harangimitációt hallunk.
II. Deuxiéme année – Italie (Második év – Itália)
- Spozalizio (Mária eljegyzése)
- Il Penseroso (A gondolkodó)
- Salvator Rosa canzonettája
- 47. Petrarca szonett
- 104. Petrarca szonett
- 123. Petrarca szonett
- Aprés une lecture du Dante, Fantasia quasi sonata (Dante szonáta)
Kompozíciós munka: 1,2: 1838-39
3: 1849
4-6: 1838-46
7: 1837-49
Kiegészítés a kötethez: Velence és Nápoly (1840-59)
- Gondoliera
- Canzone
- Tarantella
Bár Byron a Childe Harold-ban Itáliát is megemlíti, Liszt sorozatának 2. kötetében már csak közvetve érzékelhető a nagy költő hatása. Itt már nincsenek Byron idézetek. A külső ihlető már nem a táj, ahogy Svájcban, hanem az olasz Trecento nagy költői és Cinquecento nagy képzőművészei: Petrarca, Dante, Raffaello és Michelangelo.
Ezek a darabok, akár a svájciak, Marie d’Agoult-val tett közös fiatalkori utazások (1837-39) közvetlen élményeiből keletkeztek. A sorozat Weimarban nyerte el végső alakját.
No. 7. Aprés une lecture du Dante, Fantasia quasi sonata (Dante szonáta)
Dante Alighieri (1265-1321) Isteni színjátéka Liszt legfontosabb irodalmi élményei közé tartozott. 2 fontos alkotása is született ebből az élményből: Dante-szonáta; Dante-szimfónia.
A Dante-szonáta élére egy V. Hugo vers címét tette: Dante olvasása nyomán, az alcíme pedig a Fantasia quasi sonata lett. Ez utóbbi Beethovenre utal (Op. 27 Sonata quasi una Fantasia), mivel Liszt a beethoveni tradíciót folytatja. Liszt műve azonban inkább fantázia, mint szonáta. Elsősorban az Isteni színjáték Infernojának hangulatát jeleníti mega maga sajátos eszközeivel. Ez egyike Liszt nagy pokol-vízióinak.
3 egymástól karakterben különböző témája van (ennyiben szonátaszerű). Egyik téma sem kerek, dallamos, inkább gesztusok, melyek alkalmasak az átalakulásra. Fontos, hogy a 12 hangú kromatikus hangsor hangjait itt szabadon már-már egyenrangúan alkalmazza. Döntő szerep jut benne az oktáv újfajta, két egyenlő félre való felosztásának, a tritonusnak, mivel ez az egyik alapmotívuma – Dante pokolbeli kapuja „Ki itt belépsz hagyj fel minden reménnyel.” A programot szolgálja, de a megtisztulás kifejezésére az oktávot 6 egyenlő részre osztó egészhangú skála, melynek ez a darab egy korai példája.
III. Troisiéme année (Harmadik év)
- Angelus! Ima az őrangyalokhoz
- A Villa d’Este ciprusai 1
- A Villa d’Este ciprusai 2
- A Villa d’Este szökőkútjai
- Van a tárgyaknak könnye. Magyar hangnemben.
- Gyászinduló
- Emeljétek fel szíveiteket.
Kompozíciós munka: 1-4. 1877
5. 1872
6. 1865
7. 1877
Ez Liszt legjelentősebb sorozata. Bartók Béla is hivatkozik rá önéletrajzában. Megvan benne a magyar Liszt, de az expresszionizmus és impresszionizmus felé utat mutató mester is. Alcímet már nem adott neki. 3 vallásos ihletésű, 3 a Villa d’ Estéhez kapcsolódik és 1 magyar darab van benne. A 7 közül 4-nek köze van a halálhoz (1 gyászinduló, 3 sirató), mert az idős Lisztet nagyon foglalkoztatta a halálköltészet.
No. 4. A Villa d’ Este szökőkútjai
A Villa d’Este Tivoli városában van, Rómától 32 km-nyire keletre. A XVI: században építtette Ippolito d’Este bíboros, Lucrezia Borgia és Alfonso d’Este fia. Maga a palota egyszerű, híressé teraszosan épült reneszánsz parkjának szökőkút csodái és 400 éves hatalmas fái (ciprusok, cédrusok, pínea-fenyők) teszik. A 19. század 2. felében került Gustav Hohenlohe bíboros tulajdonába, aki felújította a palotát és a parkot. A bíboros – Wittgenstein hercegnő vejének fivére – akivel a zeneszerző jó barátságban volt, s akitől a tonzúrát nyerte, 1864-től haláláig évente hosszabb-rövidebb időre vendégül látta itt. Lisztet inspirálta a környezet.
A Villa d’Este szökőkútjai a sorozat legnépszerűbb darabja. Derűs, csillogó hangszínei már-már impresszionistává teszik a darabot. Busoni, olasz zeneszerző feleségének írt levelében azt mondja, hogy amikor Debussy először meghallotta ezt a darabot, megdöbbenve mondta: „ez az öreg Liszt próféta volt.”
Magyar rapszódiák
1839 – 1885 között komponálta őket.
Liszt missziót teljesített általuk: hangversenyein és nyomtatott formában megismertette a világgal a magyar népies zenét. Megteremtett egy új lassú-gyors tételpárból épülő műzenei formát, amire később Bartók is építette a Kontrasztokat és a Rapszódiákat.
A 19. század 30-as 40-es éveiben az utazó virtuózok koncertműsorai mások voltak, mint napjainkban. Egy-egy ilyen koncerten a művész igyekezett a maga virtuóz és rögtönző képességét megcsillogtatni. Ennek legcélszerűbb módja az improvizálás volt (népszerű operák és az adott ország népies dallamai). Minden magyarországi hangversenyén improvizált magyar dallamra. Ebből született 1839-47-ig a Magyar Dallok, Magyar Rapszódiák 21 darabja. Ebből 1847-53-ig megjelentette az első 15-öt, ezután 30 évig nem komponált magyar rapszódiát. Az utolsó 4 élete utolsó éveiben keletkezett.
Liszt nem jutott el az igazi magyar parasztdalig. Csak az uraknál megismert cigányok által játszott népies magyar műzenét ismerte. Liszt ezt a zenét tévedésből mindenestől cigányzenének tartotta. A dallamokat valamiféle ősi, egységes cigány eposz töredékeinek hitte. Önmagát a görög énekmondók utódjának, rapszodosznak nevezte, aki Rapszódia című műveiben ennek az általa feltételezett cigány eposznak a rekonstrukciójára vállalkozott.
Valójában az az anyag, amelyet a Magyar Rapszódiákban feldolgozott se nem ősi, se nem cigány, se nem egységes: hangszeres verbunkos, csárdás, népies műdal. Elvétve akad köztük valódi magyar népdal is. Jó néhánynak nem sikerült az eredetét tisztázni. Zeneszerzőik között van: Rózsavölgyi Márk, Egressy Béni és Csermák Antal. Voltak, melyeket nyomtatásban vagy kéziratban látott, de többségüket ő kottázta le elsőként.
A darabok alapvető építkezési elve a kontraszt, valamint a hangulati, tempó és dinamikai fokozás, valamint a lassú-friss tételpárosítás (a verbunkos és cigányzene jellemzője).
ZENEKARI MŰVEK
Liszt és a zenekar
1843-ban kinevezik a weimari udvari zenekar élére. Itt sajátította el igazán a zenekari technikát, és itt kipróbálhatta gyakorlatban is, amit írt. 1854-ig nem hangszerelt önállóan. Először August Conradi zeneszerző segítette a partitúra elkészülésében, majd 1849-54-ig Joachim Raff vette át ezt a szerepet. Ő inkább már csak tanácsokat adott, és másolta a partitúrákat. Liszt később, mikor már belejött a hangszerelésbe, újra áthangszerelte a műveket.
Szimfonikus költemények
A szimfonikus költemény programzenei műfaj a 19. században. Zenekarra írt szabad formájú kompozíció, amely általában valamilyen irodalmi, képzőművészeti alkotásból veszi a programját.
Liszt, mint Berlioz programot mellékelt szimfonikus műveihez: többnyire előszót nyomtatott a partitúrához.
Szimfonikus költeményei:
- Amit a hegyen hallani
- Tasso, Panasz és Diadal
- Les Preludes (Lamartine nyomán)
- Orpheusz
- Prométheusz
- Mazeppa, Victor Hugo nyomán
- Ünnepi hangok
- Hősi gyászinduló
- Hungaria
- Hamlet
- Hunok csatája
- Ideálok
- A bölcsőtől a sírig, Zichy Mihály rajza nyomán.
Les Préludes
A mű eredetileg egy férfikórusra és két zongorára írott darab nyitányaként keletkezett 1844-ben, amikor Liszt a nyár folyamán Marseille-ben koncertezett. Itt megismerkedett Joseph Antoine Autran költővel, akinek az egyik neki ajándékozott versét, a Les Aquilons-t (Az északi szél; szárnyaló himnusz a szabadsághoz, tizenegy strófában) megzenésítette. A helyi dalárda néhány nap múlva, augusztus 6-án, egy jótékony célú hangversenyen el is énekelte a kórusművet. A következő évben Liszt újabb kórusokat írt Autran másik három költeményére: Les Flots (A hullámok), Les Astres (A csillagok), La Terre (A föld) címmel, hogy a négy kórusból Les Quatre Éléments (A négy elem) címmel ciklust állítson össze, és zenekari nyitányt írjon hozzá. Liszt 1852–1854 körül teljesen újra hangszerelte a szimfonikus költeményt. A címe ekkorra megváltozott, eltűnt az Autranra való hivatkozás, helyette Lamartine költeményének címét kapta: Les Préludes.
Az 1856-ban, a lipcsei Breitkopf und Härtel által kiadott mű előszavát – tulajdonképpen a mű programját – Liszt írta: „Mi más is életünk, mint előjátékok szakadatlan sorozata ahhoz az ismeretlen dallamhoz, amelynek első, ünnepélyes hangját a halál csendíti meg? A szív fénylő hajnala a szerelem. Melyikünk sorsát nem zavarja azonban meg a boldogság első áradata után a vihar ereje, amely durva leheletével széttépi a gyengéd illúziókat, villámával lesújtja annak oltárát? És melyik mélyen sebzett lélek nem keres ilyen megrázkódtatások után nyugalmat a természet idilli csendjében és saját emlékeiben? A férfi azonban nem sokáig képes ilyen nyugalomban élni, és mikor a trombita felharsan, elsőnek rohan a csatába, a legveszélyesebb posztra, hogy a küzdelemben ismét visszanyerje önmagát és belső erejét.”
A darabot 1854. február 23-án Liszt Ferenc mutatta be a weimari udvari színházban.
Liszt szimfonikus költeménye egytételes darab, de valójában egy tételbe összefogott négytételes mű. Alkalmazza benne a tematikus transzformációt. Vett egy egyszerű dallamot, pár hangból álló motívumot, amit újra és újra felhasznált, megváltoztatva a ritmust, a tempót, pár hangjegyet vagy a játékmódot, és minden témát ebből az alapmotívumból épített fel. A zene egyértelműen követi a szavakban leírt programot, és öt, egymást szünet nélkül (attaca) követő részre tagolódik. A bevezetés a halandó embert mutatja meg, a második a felhőtlen szerelmi boldogságot ábrázolja, a harmadik az élet viharainak bemutatása, a negyedik a természethez való menekülés hangulatát szemlélteti, végül az utolsó rész a harc képével és az epilógussal zárul.
Zongorára és zenekarra írt művek
7 művet írt zongorára és zenekarra, ebből 3 az igazán fontos:
- Esz-dúr zongoraverseny;
- A-dúr zongoraverseny;
- Haláltánc
Bennük virtuozitását mutatja be, akárcsak a szólózongora darabjaiban.
Esz-dúr zongoraverseny
1830-56 (összesen 5 változat)
Liszt abban az időben írta a zongoraversenyt, amikor tulajdonképpen már visszavonult a nyilvános koncertezéstől, a komponálásnak és a vezénylésnek szentelte idejét. Zongoraversenyeket addig is játszott, főleg Beethoven versenyműveit adta elő. Weimarban születtek első fontos zongoraversenyei is.
Az Esz-dúr zongoraverseny bemutatója a weimari nagyhercegi palotában volt 1855. február 17-én, a Liszt által szervezett ünnepi Berlioz-hét keretén belül. A bemutatón ő volt a szólista, karmesterként pedig Hector Berlioz működött közre.
Az Esz-dúr zongoraversenyt Liszt első zongoraversenyeként tartják nyilván, mivel hamarabb mutatta be mint az A-dúrt, amit korábban komponált.
Liszt Esz-dúr zongoraversenye négytételes, bár hallható szünettel csak az első válik el a másodiktól, a többi megszakítás nélkül követi egymást (a két szélső gyors tétel között van a lassú és a scherzo). Így a hallgató egytételesnek hallhatja a koncertet. Az egybeépítettség mellett az egységességet szolgálja még a liszti tématranszformációs szerkesztési elv is. Az egész művet egy, az induláskor hallható főtéma uralja, bár szerepe az I. tételben igazán meghatározó, a második tételben nem jelenik meg, viszont az övé a teljes mű lezárásának funkciója – mindenütt átalakulva, megváltozott funkcióval. A második tétel főtémája is fontos elem, a scherzóban is visszatér. A scherzo két saját témája közül az első is visszatér a fináléban, aminek saját témája nincs is, az első három tétel témáiból építkezik.
Haláltánc
1838-59-ig írta.
A pisai Nagy temető falán található A halál diadala című freskó ihlette. Liszt Ferenc 1838-ban Marie d’Agoult-val látogatott Pisába, ekkor látta a freskót, és azonnal mély hatást tett rá. A festmény középpontjában a Halál van, aki az élet hívságait jelképező fiatal lányokat szemléli, az égben angyalok, balra fent imádkozó remeték láthatók. A bal oldali részben a három élő és a három halott, a jobb oldali részen az említett fiatal hölgyek láthatók. A haláltól megrémülőket Szent Makárius figyelmezteti a földi élet mulandóságára.
A sok változtatás után elkészült darabot 1865-ben adták ki, és ugyanez év áprilisában mutatta be Hans von Bülow Hágában.
A Haláltánc (német címén Totentanz) a Dies iræ gregorián dallamra épül, ami már ifjúkora óta foglalkoztatta Lisztet. A Dies iræ a 13. század első felében keletkezett, szerzője valószínűleg Celanói Tamás. Ezt a témát Liszt előtt már Berlioz is felhasználta Fantasztikus szimfóniájában, annak 5. Boszorkányszombat című tételében (1830). Liszt műve teljes egészében a Dies iræ-re épül, ennek anyagát dolgozza fel. Valószínűsíthető, hogy a pisai temetőben található másik freskó, az Utolsó ítélet élménye is szerepet játszhatott abban, hogy Liszt ezt a témát választotta. A Dies iræ szövege az utolsó ítéletről szól, és ennek utolsó szakasza írja le a harag napját.
Liszt ebben a művében már szakított a fiatalkori szerzeményeire jellemző virtuóz bravúr-hatásokkal, a zongoraszólam szinte puritán egyszerűségben szólal meg. Liszt a darabot hat, számozott variációba sorolta, de ezekben felismerhetők a négytételes szerkesztés egységei.