Operai fogalmak
Operai fogalmak
Ária: 4 részes – 1. bevezető recitativo (scena): megalapozza a drámai szituációt
2. cantabile
3. tempo di mezzo: szabad formájú, hosszúsága a drámai szituációnak
megfelelően változik. Gyakran kórus vagy együttesek is vannak benne.
4. gyors cabaletta: két részes – kórus + coda
Banda: színpadi háttérzenekar, amit a 1820-30-as évektől kezdtek így nevezni. Nem a
Színház szokásos zenekarába tartozott, hanem külön szerződtették (pl. katonazenekarból). A szerző nem írta le a szólamokat partitúraszerűen, a szólamok felrakása az együttes vezetőjére volt bízva.
Cavatina: 18.- 19. sz.-ban lírai, dalszerű ária. Rövidebb, mint a nagyária.
Gesamkunstwerk: összművészeti alkotás. Wagner művészeti törekvéseivel összekapcsolódó
fogalom. A zenedrámában elválaszthatatlan kapcsolat van szó és hang, dráma és zene, mozdulat és cselekmény között.
Melodramma: a) 18-19.sz.-i német zenés dráma
b) a 19. sz.-i Itáliában az opera általános elnevezése
(pl: Verdi: Macbeth, Rigoletto, Álarcosbál)
Nadrágszerep: a 18-19. sz.-i operában gyakran a fiatal fiú szerepét nő játszotta.
(pl: Mozart: Figaro házassága – Cherubino; Verdi: Álarcosbál – Oscar)
Prima donna: az opera vezető női szereplője
Primo uomo: az opera vezető férfi szereplője
Sinfonia: 1800 után a jelentése alapvetően NYITÁNY, amit az operához alkalmaztak.
Vezérmotívum: Wagner operáiban az a központi motívum, ami egy tárgyhoz vagy
fogalomhoz kötődik, és változatlanul, vagy némileg módosított
alakban többször visszatér a mű folyamán.