Triós forma
A Triós forma
A triós forma a visszatéréses háromtagú forma továbbfejlesztése. Leginkább a klasszikus szonáták és szimfóniák menüett, illetve – Beethoventől – scherzo tételeit írták ebben a formában.
Felépítése:
A - Főrész (Menüett/Scherzo) |
B - Trió |
A - Főrész (Menüett/Scherzo) |
a :║ b a :║ |
c :║ d c :║ |
a b a |
A három nagy egység önmagában is három részből áll, ami megfelel egy visszatéréses háromtagú formának. Az első rész megismétlése után következik a második rész és az első visszatérése, amit szintén megismételnek.
A három nagy részből a „Trió” általában más karakterű, mint a menüett/scherzo. Elnevezése onnan ered, hogy a régi francia balettzenében legtöbbször három hangszer játszotta a főtételek között elhangzó közbevetett részt.
Haydn: Nr. 94 G-dúr, Üstdob szimfónia 3. tétel
89 ütemből áll
A - Menüett (1-62.ü.)
a (1-18.ü.)
1-8.ü.: G-dúr – zenei mondat (4. ü. D7; 8.ü: T)
9-12.ü: C-dúr kitérés V7-I6/4-V7-I
13-18.ü: D-dúr kitérés V7-I-V7-I-V7-I
Ezen belül: 9-15.ü: szekvenciák
b (19-40.ü.) - az a-rész anyagából
19-27.ü:G-dúr
28.-38.ü: V7-I szekvenciák (g-Esz-c-d-G)
av (41-62.ü) – G-dúr
41-48.ü: az első 8 ü. variált ismétlése (koronás D7-en zár)
49-53.ü: „átvezető rész”
54-62.ü: g – orgonapont; I- I7?-IV6-V7-I szekvencia
B-Trio (63-89.ü.)
c (63-70.ü.) G-dúr
d (71-81) C-dúr (71-73) – D-dúr
cv (82-89.ü.) G-dúr