Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Triós forma

2016.05.23

A Triós forma

A triós forma a visszatéréses háromtagú forma továbbfejlesztése. Leginkább a klasszikus szonáták és szimfóniák menüett, illetve – Beethoventől – scherzo tételeit írták ebben a formában.

Felépítése:

A - Főrész (Menüett/Scherzo)

B - Trió

A - Főrész (Menüett/Scherzo)

a    :║     b        a    :║

c :║   d    c   :║ 

a               b             a   

A három nagy egység önmagában is három részből áll, ami megfelel egy visszatéréses háromtagú formának. Az első rész megismétlése után következik a második rész és az első visszatérése, amit szintén megismételnek.

A három nagy részből a „Trió” általában más karakterű, mint a menüett/scherzo. Elnevezése onnan ered, hogy a régi francia balettzenében legtöbbször három hangszer játszotta a főtételek között elhangzó közbevetett részt.

Haydn: Nr. 94 G-dúr, Üstdob szimfónia 3. tétel

89 ütemből áll

A - Menüett (1-62.ü.)

a (1-18.ü.)

1-8.ü.: G-dúr – zenei mondat (4. ü. D7; 8.ü: T)

9-12.ü: C-dúr kitérés V7-I6/4-V7-I

13-18.ü: D-dúr kitérés V7-I-V7-I-V7-I

Ezen belül: 9-15.ü: szekvenciák  

b (19-40.ü.)  - az a-rész anyagából

19-27.ü:G-dúr

28.-38.ü: V7-I szekvenciák (g-Esz-c-d-G) 

av (41-62.ü) – G-dúr

41-48.ü: az első 8 ü. variált ismétlése (koronás D7-en zár)

49-53.ü: „átvezető rész”

54-62.ü: g – orgonapont; I- I7?-IV6-V7-I szekvencia

 

B-Trio (63-89.ü.)

c (63-70.ü.) G-dúr

d (71-81) C-dúr (71-73) – D-dúr

cv (82-89.ü.) G-dúr