Operaszerzők és főbb műveik összefoglaló
Legjelentősebb operaszerzők és főbb műveik
I. Német opera
1) Carl Maria von Weber (1786-1826)
Újítások: - zongorakivonat készítése
- operaismertetők készítése
- karmesteri állvány
- vezénylő pálca
Főbb operái: - Oberon
- A bűvös vadász
2) Richard Wagner (1813-1883)
Újításai: - operából zenedráma (hangsúly a drámán)
4 fontos összetevő: 1.változik a szöveg és énekszólam viszonya
2. a színpadi dallam és a zenekar kapcsolata
(a zenekar nem kísérőszólam, hanem a színpadi történések kifejezőeszköze)
3. vezérmotívum technika
(minden szereplőnek és tárgynak van egy saját dallama, ami mindig felhangzik az opera folyamán, ha az adott szereplőről vagy tárgyról van szó)
4. végtelen dallam
(nincsenek zárt számok – áriák, duettek)
Főbb operái: -Tannhäuser
- Lohengrin
- A Niebelung gyűrűje tetralógia
- Trisztán és Izolda
- A nürnbergi mesterdalnokok
3) Richard Strauss (1864-1949)
Újítás: a nagy szimfonikus zenekari apparátus továbbfejlesztése – „flitterszerű”, csillogó zene
A wagneri operát viszi tovább.
Késői operái egyszerűsödnek, szórakoztatóbb témájúak.
Főbb operái: - Elektra
- Salome
- Rózsalovag
II. Olasz opera
1) Giacchino Rossini (1792-1869)
Elsősorban vígoperákat írt: - A tolvaj szarka
- A sevillai borbély
Jellegzetességük: - hatalmas dinamikai fokozások
- növeli a kórus szerepét
2) Gaetano Donizetti (1797-1848)
Évente 4 operát írt.
Komoly és vígoperák: - Lammermoori Lucia
- Don Pasquale
3) Vincenzo Bellini (1801-1835)
Jellegzetesség: visszatérő motívumtechnika – hatással volt Wagnerre
Főbb operák: - Norma
- A puritánok
4) Giuseppe Verdi (1813-1901)
– Első operái szorosan összefonódtak az olasz nép függetlenségi mozgalmával, a risorgimento-val (Nabucco, Ernani, Attila).
– 1850-es évek: legnépszerűbb operák (Rigoletto, Trubadúr, Traviata). Merész témákat választ.
– 1855-71: átmeneti periódus. A francia nagyoperát ötvözi az olasz operával (A végzet hatalma, Don Carlos, Aida)
– Utolsó fontos művek: Otello, Falstaff
5) Pietro Mascagni (1863-1948), Ruggiero Leoncavallo (1858-1919)
Az olasz verista opera képviselői.
Verizmus (vero=igaz): a 19. század végi Olaszországban uralkodó naturalizmus elnevezése. Az operaszínpadon a köznapi jellemek, szenvedélyek megelevenítése volt a célja. Nyers, realisztikus ábrázolás, vérbő dallamosság, indulatok.
Példa: Mascagni: Parasztbecsület
Leoncavallo: Bajazzók
6) Giacomo Puccini (1858-1924)
Műveire hatással volt: - Massenet lírai stílusa és a francia impresszionizmus
- verista opera vérbő dallamossága
Operái a szenvedő emberi lélek, az egyszerű emberi érzések megjelenítője.
Főbb operái: - Bohémélet
- Tosca
- Pillangókisasszony
- Turandot
III. Francia opera
Jellemző operatípusok:
– opera comique: francia vígopera
– szabadító opera: a francia forradalom idején született. A kor alapvető társadalmi igényét fejezte ki – szabadulást a régi rendszer zsarnoksága alól, kitörést a sötétségből a szabadság világába.
– szabadság operák: témájuk az elnyomás ellen lázító
– francia nagyopera: drámai pátosszal előadott történelmi cselekmény, virtuóz ének, tömegjelenetek.
1) Giacomo Meyerbeer (1791-1864)
A francia nagyopera fogalma leginkább az ő nevével függ össze.
Főbb művei: - Ördög Róbert
- Hugenották
2) Charles Gounod (1818-1893)
Művei lírikusak.
Főbb műve: Faust
3) George Bizet (1838-1875)
Fő operája a Carmen, mely leginkább az olasz verista operákhoz hasonlít cselekményében és hangvételében.